Vuorovaikutuksen kulmakivet

Osa 4. positiivisuus

Heikki Närvänen
Siirry sisältöön

Blogin edellisissä osioissa nimesin vuorovaikutuksen tahdon taloksi, jonka kulmakivinä ovat positiivisuus, kuunteleminen, konkretia ja luottamus. Näiden tuominen jokapäiväiseen kanssakäymiseen ihan livenä työyhteisössä kysyy viitseliäisyyttä ja harjoittelua, saati sitten verkossa. Tällä kertaa pohdin sitä, miten vaikutetaan positiivisen ilmapiirin luomiseen ja ylläpitämiseen.

 

Positiivisuus vaatii viitseliäisyyttä ja tahtoa, ehkä enemmän kuin mikään muu. Pelkkä positiivisuus positiivisuuden itsensä takia on kuitenkin turhaa ja meikäsuomalaisella lähinnä kiristyttää hampaita. Siirappiset hehkutukset ja reippaat amerikkalaistyyppiset tsemppisparraukset saattavat suomalaisella karahtaa lakonisuuden kiviseen maaperään. 

Positiivisuus on silti asia, johon ihan jokaisen tulisi jonkin verran tähdätä. Yksinkertaisesti siksi, että se on suoraan yhteydessä työhyvinvointiin, tehokkuuteen ja tuottavuuteen. Hyvässä ja positiivisessa ilmapiirissä on helpompaa ja rakentavampaa nostaa esiin myös kehittämistä tarvitsevat asiat. Huonosti toimivia asioita ei tarvitse silti piilotella, mutta aina voi valita, MITEN asian tuo esille. Edellisessä blogin osassa kerroin, miten antaa se kritiikkikin, niin että siitä tulee korjaava palaute (eikä parjaava kolaute). Pysy konkretiassa, ole asiallinen. Älä syytä, älä vähättele tai soimaa. Jos kuitenkin sellaiseen kompastut tuohduksissasi, niin aina voit palata. Voi pyytää anteeksi. ”Olen edelleen asiasta samaa mieltä, mutta olisin voinut tuoda asian esille toisella tavalla. Pahoittelen suuttumistani ja epäasiallista kielenkäyttöäni. ” Valtaosalla ihmisistä keskusteluyhteys palautuu ja keskustelu voi palata itse asiaan. 

Jokainen meistä on varmasti joskus törmännyt työpaikallaan ihmiseen, joka tuntuu löytävän jokaisesta asiasta sen negaation. Tai kokonainen työyhteisön toimintakulttuuri voi olla jarruttava, umpinainen ja ”hapan”. Molemmat vetävät herkästi mukanaan. Lähdetkö siihen mukaan? Ennen kuin ajattelet, että en minä, mutta nuo muut, niin kysy itseltäsi se klassinen kysymys:
Mitä tulee huoneeseen, kun sinä tulet paikalle?

Oletko valmistautunut oksentamaan kaikki mieleen tulleet epäkohdat ja asiat, jotka ovat pielessä? Oletko jossakin etäkokouksessa antanut hyvää palautetta kollegalle? Oletko itse kertonut jonkin asian, joka on sujunut hyvin? 

Halutessasi muutosta, kiinnitä huomiosi siihen, minkä haluat vahvistuvan. Jos kiinnität huomiota negatiivisuuteen sinänsä, voit olla varma siitä, että sitä saat lisää. Jos lähdet negaatioihin mukaan, sama lopputulos. Ja nyt huomaa: kritiikki ja epäkohtien huomaaminen ja esille nostamisen ei ole negatiivisuutta. Kuitenkin, hyvien asioiden bongaaminen ja niihin huomion kiinnittäminen luo ilmapiirin, jossa ideat syntyvät ja kehittämistä ja edistymistä tapahtuu. Haluatko toisen ihmisen muuttavan toimintaansa jotenkin? Kokeilepa positiivisen kautta. Nappaa kiinni siitä yhdestäkin hyvästä. Tiedän, helppoa se ei ole. Kuten toisaalla totesin, negatiivinen ja neutraali palaute tulevat luonnostaan, positiivisuuden eteen joutuu tekemään töitä. 

Positiivisuus ja hyvän huomaaminen muuttavat myös omaa ajattelua yllättävillä tavoilla. Jokunen aika sitten eräs Ylen toimittaja teki kolmen päivän kehulupauksen: hän kehui kaikkea, mikä jollain lailla ilahdutti, kolmen päivän ajan. Optikolla asiakaspalvelijaa, liikennevaloissa random-mummon takkia, leipuria ostamastaan leivästä. Vaikutukset sekä kehujen saajaan että palautteen saajaan olivat aikamoiset. Kyseinen artikkeli oli loistava esimerkki siitä, millainen vaikuttavuus positiivisuudella voi olla. Voit lukea itse koko jutun täältä: https://yle.fi/uutiset/3-10593724

Positiivisuuden kehältä löytyvät komentosanat: kehu, kiitä, ehdota, tue, kannusta, rohkaise, innosta, ole kohtelias ja asiallinen. Ota yksikin näistä korvan taakse per etäkokous, niin olet vuorovaikutuksen ytimessä. 

 

Positiivisuuden muistilista etätyöskentelyynkin 

  1. Mitä tulee huoneeseen/kokoukseen, kun sinä tulet paikalle?
  2. Ole palautteessasi aito, älä feikkaa. 
  3. Huomaa hyvä ja KERRO se ääneen!
  4. Kehu on lumipallo: laita se alkuun, voit aikaansaada lumivyöryn. 
  5. Varo vähättelyä: sekä itsesi että toisen.  
  6. Aina voi palata asiaan ja pyytää anteeksi. 
  7. SINÄ vastaat vain omasta asenteestasi. 
  8. Se, mihin kiinnität huomiota, vahvistuu. 
  9. Unohda hampurilaispalaute. Jep, sanoin jo tämän edellisessäkin postauksessa. Hyvä palaute on hyvä palaute. Korjausehdotukset rakentavasti erikseen. 
  10. Hymy saa kuulua etäpalaverissakin.